Om mig

Stockholm, Sweden
Hur tar man sig tillbaka till Livet när kroppen har klappat ihop i till exempel utbrändhet? Hur får man den att fungera igen, utan att bromsen ständigt ligger på som någon slags säkerhetsspärr - för att man en gång inte lyssnade på varningssignalerna den sände ut? Och hur kan man våga lita på sin egen kapacitet? Denna blogg är min terapi och samtidigt kom-ihåg-anteckningar över all information jag hittar, och de erfarenheter jag gjort och gör på vägen tillbaka. En sådan blogg som jag själv hade behövt läsa när tillvaron började krackelera. Välkommen att kommentera och bidra med egna tips! Men kom ihåg att jag inte är medicinskt utbildad. Jag vill bara förmedla min historia och de tips som har hjälpt mig.

måndag 7 mars 2011

Bra länk om sköldkörteln

"Ett sätt är se hur det står till med ämnesomsättningen/ metabolismen, dvs den på cellnivå, är att mäta den basala kroppstemperaturen, där en sänkt basal kroppstemperatur är lika med låg metabolism. Detta tillsammans med specifika symtom på en sänkt ämnesomsättning - såsom långsam akillesreflex, avsaknad/glesnad av yttre tredjedelen av ögonbrynen, förhöjt LDL-kolesterol, särskild konsistens på underhuden (myxödem) etc - är nog så viktigt att titta på för att utröna hur det står till med ämnesomsättningen på cellnivå. Jämfört med blodprov för sköldkörteln - som enbart säger något om sköldkörtelns (och hypofysens) funktion.

Men detta är något som få läkare känner till idag, vilket kan få katastrofala följder då det bland annat leder till att de drabbade individerna, som oftast är kvinnor, antingen aldrig får någon förklaring till sina symtom eller diagnostiseras med exempelvis utbrändhet, utmattningsdepression, depressiva besvär, kroniskt trötthetssyndrom, fibromyalgi etc.

De mår fruktansvärt dåligt utan att förstå varför, de riskerar en mängd sjukdomar genom att gå med obehandlad hypotyreos, de sjukskrivs under långa perioder och får ofta antidepressiva mediciner, som är verkningslösa, när det de behöver för att bli friska är sköldkörtelmediciner som Levaxin, Liothyronin eller naturligt sköldkörtelhormon, som ökar deras ämnesomsättning till en normal nivå."


http://www.wellnessguide.se/Nyheter/nar-ska-lakarna-uppdatera-sina-kunskaper?Comment=True

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar