Om mig

Stockholm, Sweden
Hur tar man sig tillbaka till Livet när kroppen har klappat ihop i till exempel utbrändhet? Hur får man den att fungera igen, utan att bromsen ständigt ligger på som någon slags säkerhetsspärr - för att man en gång inte lyssnade på varningssignalerna den sände ut? Och hur kan man våga lita på sin egen kapacitet? Denna blogg är min terapi och samtidigt kom-ihåg-anteckningar över all information jag hittar, och de erfarenheter jag gjort och gör på vägen tillbaka. En sådan blogg som jag själv hade behövt läsa när tillvaron började krackelera. Välkommen att kommentera och bidra med egna tips! Men kom ihåg att jag inte är medicinskt utbildad. Jag vill bara förmedla min historia och de tips som har hjälpt mig.

fredag 18 mars 2011

Sköldkörtelhormon och näringsämnen mot depression

Saxat från Sköldkörtelföreningens hemsida angående Hypotyreos. Textförfattare är Dr. Barry Durrant-Peatfields.

"Hypotyreos ska inte ses som ett isolerat problem. Det är mer än troligt att flera brister finns och kortisol, testosteron, östrogen, DHEA och progesteron brister ska utredas för och korrigeras. Det är nu klart att födan spelar en mycket större roll vid mental sjukdom än konventionell medicin får oss att tro.

Hjärnen och neurotransmittorerna fungerar helt enkelt inte om de inte har rätt råmaterial. En självklarhet är att det måste finnas en konstant, jämn tillförsel av glukos. Hypoglycemi (/lågt blodsocker) är associerat med depression. De essentiella amino-syrorna måste finnas för att tillverka protein neurotransmittorer, och det måste essentiella fett-syrorna också, speciellt omega-3 gruppen som utgör hjärnans struktur och neuronerna som utsöndrar neurotransmittorerna. De olika B-vitaminerna, folsyra, C-vitamin behövs för att möjliggöra att aminosyrorna bildar komplexa proteiner och de andra andra minerala spårämnena måste finnas.

Ät rätt föda (vilket också säkrar bra produktion och upptag av sköldkörtelhormon), ta sköldkörtelhormon-tillskott om det behövs (kanske så naturligt som möjligt från sköldkörtelextrakt) och på det sättet kan vi kämpa tillbaka mot den strida strömmen av antidepressiva preparat som hotar att överväldiga så många av oss. "

Läs hela texten i sin helhet:
http://www.skoldkortelforeningen.se/om_depression_och_skoldkorteln.html

1 kommentar:

  1. Hej Maria

    Vilken fin blogg! Tack för att du delar med dig! Dr. Barry Durrant-Peatfields har skrivit två böcker, jag väntar hem en i eftermiddag. STort tack för tips om bra läkare! Jag hoppas kunna träffa Hybinette i september.
    På facebook finns sköldkörtelgrupper som är spännande att följa.
    En bok du måste läsa är Stop thyroid Madness. Det finns en hemsida
    www.stopthyroidmadness.com
    Allt gott till dig och din dotter
    Mvh
    ANna Nederdal

    SvaraRadera