Om mig

Stockholm, Sweden
Hur tar man sig tillbaka till Livet när kroppen har klappat ihop i till exempel utbrändhet? Hur får man den att fungera igen, utan att bromsen ständigt ligger på som någon slags säkerhetsspärr - för att man en gång inte lyssnade på varningssignalerna den sände ut? Och hur kan man våga lita på sin egen kapacitet? Denna blogg är min terapi och samtidigt kom-ihåg-anteckningar över all information jag hittar, och de erfarenheter jag gjort och gör på vägen tillbaka. En sådan blogg som jag själv hade behövt läsa när tillvaron började krackelera. Välkommen att kommentera och bidra med egna tips! Men kom ihåg att jag inte är medicinskt utbildad. Jag vill bara förmedla min historia och de tips som har hjälpt mig.

tisdag 1 mars 2011

Läkemedel mot depression?

"Det råder det en stark trend bland psykiatriker att behandla patienter med flera olika läkemedel. Man använder den s.k. cancer–cytostatika-modellen med flera mediciner som har olika effektmekanismer. Det finns också ett växande bruk av antidepressiva läkemedel bland barn och ungdomar.
Med tanke på den låga frekvensen av fullständigt tillfrisknande, biverkningarna som antidepressiva läkemedel ger (t.ex. metabolt syndrom, förhöjda kolesterolvärden, minskad sexlust, möjlig osteoporos) samt de okända följderna av långsiktig användning av de här medicinerna hos både barn och vuxna, är det tydligt att läkare och psykiatriker bör överväga andra behandlingsmöjligheter, däribland nutritionsintervention, modulering av immunförsvar, mag-tarmfunktion och endokrin funktion samt eliminering av toxisk belastning."

Saxat ur Näringsmedicinsk tidskrift
http://www.naringsmedicinsktidskrift.se/senaste_frameset.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar