Om mig

Stockholm, Sweden
Hur tar man sig tillbaka till Livet när kroppen har klappat ihop i till exempel utbrändhet? Hur får man den att fungera igen, utan att bromsen ständigt ligger på som någon slags säkerhetsspärr - för att man en gång inte lyssnade på varningssignalerna den sände ut? Och hur kan man våga lita på sin egen kapacitet? Denna blogg är min terapi och samtidigt kom-ihåg-anteckningar över all information jag hittar, och de erfarenheter jag gjort och gör på vägen tillbaka. En sådan blogg som jag själv hade behövt läsa när tillvaron började krackelera. Välkommen att kommentera och bidra med egna tips! Men kom ihåg att jag inte är medicinskt utbildad. Jag vill bara förmedla min historia och de tips som har hjälpt mig.

söndag 27 februari 2011

Scandlabs förklaring

"Stress handlar om hormonella anpassningsreaktioner till inre och yttre förhållanden. Något så enkelt som kyla utlöser stressreaktioner, vilka är de hormonella processer som sätts igång för att upprätthålla homoestas, dvs. jämvikt. I detta fall anpassning till kyla, så att inte för stora förluster av värme uppstår. Och ”dom” som sköter om dessa anpassningsreaktioner i kroppen är budbärare eller signalämnen som styr och ställer på alla upptänkliga sätt. Ett annat namn för dessa budbärare är hormoner. De är i ständig verksamhet styrda av hjärnans intryck av omgivningen eller psykologiska faktorer. Är det fara å färde utsöndras t. ex adrenalin för att man skall kunna fly eller fäkta dvs. springa ifrån faran eller gå till fysiskt motangrepp.

Utsätter man kroppen för en mängd av stress under längre tider kan risken öka för sjukdomar som depression, infektion, ångest och åderförkalkning. Binjurarna är viktiga körtlar i detta sammanhang. På ”order” av kortikotropin utsöndrar de adrenalin, kortisol och noradrenalin till blodbanan och utövar på så vis inflytande över kroppens organ och vävnader. Exempel på inflytande är hantering av blodtryck, blodsocker och fettbildning.

Binjurarna är små körtlar som sitter ovanpå njurarna. När man utsätts för fysiologisk eller psykologisk stress, frisätter således dessa körtlar omedelbart sina signalämnen (hormoner) direkt ut i blodbanan och att de kommer snabbt ut i kroppen beror på att binjurarnas vävnad har nära nog högst genomflöde av blod av alla kroppens vävnader."

http://scandlab.com/stress.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar