Om mig

Stockholm, Sweden
Hur tar man sig tillbaka till Livet när kroppen har klappat ihop i till exempel utbrändhet? Hur får man den att fungera igen, utan att bromsen ständigt ligger på som någon slags säkerhetsspärr - för att man en gång inte lyssnade på varningssignalerna den sände ut? Och hur kan man våga lita på sin egen kapacitet? Denna blogg är min terapi och samtidigt kom-ihåg-anteckningar över all information jag hittar, och de erfarenheter jag gjort och gör på vägen tillbaka. En sådan blogg som jag själv hade behövt läsa när tillvaron började krackelera. Välkommen att kommentera och bidra med egna tips! Men kom ihåg att jag inte är medicinskt utbildad. Jag vill bara förmedla min historia och de tips som har hjälpt mig.

söndag 23 januari 2011

Svår balansgång

Jag har hört att det tar ungefär lika lång tid att "läka" efter en utbrändhet, som det tog att braka ihop. På väg upp kan det vara svårt att balansera tillvaron - att inte ta i för mycket när energin börjar komma tillbaka. Men man blir ju så glad och har ju så mycket man måste och vill göra! Det kan vara lite som att hamna i kvicksand; ju mer man gasar desto mer bromsar kroppen för att man inte ska göra bort sig igen.
Stress-systemet har varit aktiverat så länge att det inte riktigt har samma spärrar, och man kan ha lägre stresströsklar och mindre marginaler. Man kan behöva tvinga sig att ta det lugnt för att inte halka tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar