Om mig

Stockholm, Sweden
Hur tar man sig tillbaka till Livet när kroppen har klappat ihop i till exempel utbrändhet? Hur får man den att fungera igen, utan att bromsen ständigt ligger på som någon slags säkerhetsspärr - för att man en gång inte lyssnade på varningssignalerna den sände ut? Och hur kan man våga lita på sin egen kapacitet? Denna blogg är min terapi och samtidigt kom-ihåg-anteckningar över all information jag hittar, och de erfarenheter jag gjort och gör på vägen tillbaka. En sådan blogg som jag själv hade behövt läsa när tillvaron började krackelera. Välkommen att kommentera och bidra med egna tips! Men kom ihåg att jag inte är medicinskt utbildad. Jag vill bara förmedla min historia och de tips som har hjälpt mig.

söndag 23 januari 2011

Räddningen?

När jag till slut för något år sedan läste stressforskare Aleksander Perskis bok Ur Balans kände jag att jag var på rätt spår och att många pusselbitar kom på plats. Det var framför allt en stor lättnad att få en del av mina egna teorier bekräftade, och veta att jag faktiskt inte var galen (eller ens deprimerad). Min kropp hade fungerat helt normalt, men under extrema förhållanden, och var det något som hade hållit och varit starkt så var det väl mitt psyke!
Detta gjorde mig mycket lugnare och framför allt tryggare, vilket i sig har haft en mycket positiv effekt på mitt tillfrisknande. Nu har forskningen tydligen gått framåt snabbt de senaste åren också, och det finns numera både mer förståelse och information tillgänglig.

Nu vet jag vad det är för fel på min kropp och vad jag skulle ha gjort för att inte sabotera den. Frågan är bara hur jag läker skadorna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar