Om mig

Stockholm, Sweden
Hur tar man sig tillbaka till Livet när kroppen har klappat ihop i till exempel utbrändhet? Hur får man den att fungera igen, utan att bromsen ständigt ligger på som någon slags säkerhetsspärr - för att man en gång inte lyssnade på varningssignalerna den sände ut? Och hur kan man våga lita på sin egen kapacitet? Denna blogg är min terapi och samtidigt kom-ihåg-anteckningar över all information jag hittar, och de erfarenheter jag gjort och gör på vägen tillbaka. En sådan blogg som jag själv hade behövt läsa när tillvaron började krackelera. Välkommen att kommentera och bidra med egna tips! Men kom ihåg att jag inte är medicinskt utbildad. Jag vill bara förmedla min historia och de tips som har hjälpt mig.

fredag 18 februari 2011

Läkare med komplementär kunskap

Det optimala vore ju att hitta en läkare med både västerländsk utbildning med tillgång till moderna och potenta mediciner för när det behövs, men också med ett mer "alternativt" tänk där man utgår från kroppens egna förmåga till självläkning - om man bara ger den rätt förutsättningar!

Jag vet att Vidarkliniken är mer "kontinental" så att de precis som i Indien, Kina och vad jag förstår även i Tyskland och Holland utgår mer från den individuella människans förutsättningar och sedan stärker denna till självläkning där det har uppstått svagheter. Och att man till exempel stärker gravida och nyblivna mammor ordentligt för att undvika sjukdom och utmattning - något som vi här i Sverige verkar ha missat helt.

Läkare som jobbar / tänker / engagerar sig på detta sätt är tydligen ovanliga i Sverige, men en dr Bertil Dahlgren verkar vara undantaget:

http://www.helhetsdoktorn.nu/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar