Om mig

Stockholm, Sweden
Hur tar man sig tillbaka till Livet när kroppen har klappat ihop i till exempel utbrändhet? Hur får man den att fungera igen, utan att bromsen ständigt ligger på som någon slags säkerhetsspärr - för att man en gång inte lyssnade på varningssignalerna den sände ut? Och hur kan man våga lita på sin egen kapacitet? Denna blogg är min terapi och samtidigt kom-ihåg-anteckningar över all information jag hittar, och de erfarenheter jag gjort och gör på vägen tillbaka. En sådan blogg som jag själv hade behövt läsa när tillvaron började krackelera. Välkommen att kommentera och bidra med egna tips! Men kom ihåg att jag inte är medicinskt utbildad. Jag vill bara förmedla min historia och de tips som har hjälpt mig.

tisdag 15 februari 2011

Är problemet trötta binjurar? (Scandlab)

Jag har undrat över hur man trots alla prover som tagits på mig, inte kunde se att jag hade någon brist på magnesium och krom t ex, fast jag blev så mycket bättre när jag började äta tillskott. Scandlab är ett företag som tar lite annorlunda prover. Enda nackdelen är väl att man får bekosta dem själv (ca 5000:- brukar det gå på vad jag förstår), och att det är mycket få läkare som sedan vet vad de ska göra med resultaten.

En väninna till mig har nu i desperation betalat för att få dessa prover tagna, och har också lyckats träffa en läkare som hon känner förtroende för och som har skrivit ut medicin för att åtgärda problemet som upptäcktes:
När man stressar mycket och länge utan vila så produceras mycket stresshormoner i kroppen. Det är tydligen binjurarna som står bakom denna produktion, och när de har jobbat hårt och länge så kan det till slut bli så utmattade att man inte har någon större produktion av dessa stress- men också ”igångsättningshormoner” vilket förstås kan göra en väldigt trött.

Enligt läkaren som min väninna har träffat så behöver man då låta binjurarna vila så att de sedan ska orka igen, och då får hon äta en svag dos kortison.

Detta låter ju vettigt, men det finns också teorier om att om man underlättar arbetet för binjurarna så stimuleras inte hormonproduktionen, med risk för att de lägger av helt. I stället ska man då stärka dem med näring, och vila genom att man helt enkelt undviker fysiska och mentala stressfaktorer.

Vem har rätt? Eller; kan man komplettera dessa ”behandlingar” så att man under en kortare tid äter mycket små doser kortison, samtidigt som man stärker binjurarna och vilar från stress?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar