Om mig

Stockholm, Sweden
Hur tar man sig tillbaka till Livet när kroppen har klappat ihop i till exempel utbrändhet? Hur får man den att fungera igen, utan att bromsen ständigt ligger på som någon slags säkerhetsspärr - för att man en gång inte lyssnade på varningssignalerna den sände ut? Och hur kan man våga lita på sin egen kapacitet? Denna blogg är min terapi och samtidigt kom-ihåg-anteckningar över all information jag hittar, och de erfarenheter jag gjort och gör på vägen tillbaka. En sådan blogg som jag själv hade behövt läsa när tillvaron började krackelera. Välkommen att kommentera och bidra med egna tips! Men kom ihåg att jag inte är medicinskt utbildad. Jag vill bara förmedla min historia och de tips som har hjälpt mig.

onsdag 23 februari 2011

Disciplin

Att passivt ge vika för minsta motståndets lag, gör ingen glad.

Ofta blir man mindre stressad genom att faktiskt göra det man måste, för att sedan kunna njuta av en välbehövd och väl förtjänad vila efteråt.

Ofta är det själva undvikandet, eller tankarna på det man ska göra - som är det värsta. När man väl sätter igång så är det ju snart gjort.

Ett knep kan vara att effektivisera och "automatisera" tråkiga vardagssysslor - gärna med någon form av belöning efteråt. Till exempel: om jag städar hela huset så får jag lägga mig i badet med en ny tidning efteråt. Eller; om jag ringer tio samtal nu så får jag ta en kopp kaffe sen. Eller kanske; om jag jobbar hårt nu i mitt nya företag så tar jag tre veckors ledigt och åker till Thailand sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar