Om mig

Stockholm, Sweden
Hur tar man sig tillbaka till Livet när kroppen har klappat ihop i till exempel utbrändhet? Hur får man den att fungera igen, utan att bromsen ständigt ligger på som någon slags säkerhetsspärr - för att man en gång inte lyssnade på varningssignalerna den sände ut? Och hur kan man våga lita på sin egen kapacitet? Denna blogg är min terapi och samtidigt kom-ihåg-anteckningar över all information jag hittar, och de erfarenheter jag gjort och gör på vägen tillbaka. En sådan blogg som jag själv hade behövt läsa när tillvaron började krackelera. Välkommen att kommentera och bidra med egna tips! Men kom ihåg att jag inte är medicinskt utbildad. Jag vill bara förmedla min historia och de tips som har hjälpt mig.

måndag 14 februari 2011

Sömn och träning

För att undvika att bränna ut sig under både mentalt och fysiskt krävande perioder så är ett bra sätt att både kunna sova ordentligt och hålla stressen borta att träna sig ordentligt svettig i en halv- till en timme om dagen. Det bränner de negativa stresshormonerna och ökar de positiva och gör kroppen lugn och tankarna positiva. För att inte slita på kroppen och för att man inte ska tröttna så är det bäst att variera träningen och ha ett rullande schema med olika aktiviteter under veckan. Och för att inte vara uppe i varv efter träningen - när man ska sova, så bör man helst inte träna mindre än sex timmar innan man går och lägger sig.

När man är utbränd så kan man förstås inte träna, åtminstone inte till en början. Men så småningom kan man börja med kortare promenader som man sakta men säkert förlänger och ökar i hastighet. Gå helst i dagsljus, gärna i skogen, i naturen bland stockar och stenar så att kroppens olika muskler får variation. Lyssna på musik om det känns tråkigt, eller ta med en kompis eller någons hund.
Spända muskler mjuknar och andningen förbättras, hormonerna balanseras och syreupptaget ökar. Hjärnan fungerar bättre, tankarna blir klarare, man får bättre perspektiv på tillvaron och lite distans till sådant som känns jobbigt.
Hela kroppen börjar ticka på i mer synkad takt och även hjärtat får något att jobba med (i stället för att fladdra i något slags stress-vimsighet). Magen kommer igång, gifter och slaggprodukter rensas ur kroppen och näringsupptaget förbättras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar