Om mig

Stockholm, Sweden
Hur tar man sig tillbaka till Livet när kroppen har klappat ihop i till exempel utbrändhet? Hur får man den att fungera igen, utan att bromsen ständigt ligger på som någon slags säkerhetsspärr - för att man en gång inte lyssnade på varningssignalerna den sände ut? Och hur kan man våga lita på sin egen kapacitet? Denna blogg är min terapi och samtidigt kom-ihåg-anteckningar över all information jag hittar, och de erfarenheter jag gjort och gör på vägen tillbaka. En sådan blogg som jag själv hade behövt läsa när tillvaron började krackelera. Välkommen att kommentera och bidra med egna tips! Men kom ihåg att jag inte är medicinskt utbildad. Jag vill bara förmedla min historia och de tips som har hjälpt mig.

torsdag 24 februari 2011

Låg metabolism???

Saxat:
"Hypometabolism – sjukligt låg ämnesomsättning på vävnadsnivå

Har du brist på energi, är kroniskt trött och nedstämd med låg kroppstemperatur och kanske symtom som värk, torr hy, håravfall, magproblem och ständiga infektioner – men är frisk som en nötkärna enligt blodproven? Då kan du lida av energibristsjukdomen subklinisk hypotyreos eller hypometabolism – det senare ett tillstånd där andra orsaker än en under-fungerande sköldkörtel kan ligga bakom.

Större delen av den svenska vårdapparaten saknar i dag kunskap och provtagningsmetoder för att hitta drabbade inom dessa grupper. Läkarbesöket slutar ofta med att patienten skickas hem med ett recept på antidepressiv medicin och råd om att gå i terapi. I värre fall blir de feldiagnostiserade med diffusa diagnoser och sjukskrivna på obestämd tid."

Helt otroligt - det är ju min historia i ett nötskal!!!

http://www.hypo2.info

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar