Om mig

Stockholm, Sweden
Hur tar man sig tillbaka till Livet när kroppen har klappat ihop i till exempel utbrändhet? Hur får man den att fungera igen, utan att bromsen ständigt ligger på som någon slags säkerhetsspärr - för att man en gång inte lyssnade på varningssignalerna den sände ut? Och hur kan man våga lita på sin egen kapacitet? Denna blogg är min terapi och samtidigt kom-ihåg-anteckningar över all information jag hittar, och de erfarenheter jag gjort och gör på vägen tillbaka. En sådan blogg som jag själv hade behövt läsa när tillvaron började krackelera. Välkommen att kommentera och bidra med egna tips! Men kom ihåg att jag inte är medicinskt utbildad. Jag vill bara förmedla min historia och de tips som har hjälpt mig.

måndag 14 februari 2011

Magnesium och krom

Långt senare fick jag tipset att äta extra magnesium, eftersom det gynnar musklernas funktion, och jag hade problem med kroppens i särklass viktigaste muskel; hjärtat. Jag hade under flera år haft en puls på en bit över 100 slag / minut, och den var både oregelbunden och så hård att jag inte kunde sova för att jag liksom låg och hoppade i sängen. Att sova på vänster sida gick inte alls.
Samma dag som jag åt min första, lite starkare magnesium-tablett så sov jag som ett barn, för hjärtat var helt lugnt!

I samma veva läste jag om krom, och hur det hjälper till att hålla blodsockret stabilt. Under den tiden kändes det nästan jämt som att jag inte hade något blodsocker. Även om jag precis hade ätit frukost så kunde jag inte gå med mina barn till dagis 400 meter bort utan en påse med russin och mandlar i handen, för det kändes som att jag skulle svimma av för lågt blodsocker. Det krävdes några tabletter så var det problemet ur värden!
Nu tar jag ganska regelbundet extra magnesium och krom när symptomen dyker upp, äter några dagar och sedan kan jag sluta igen. Och tyvärr verkar det som att mitt livselexir (kaffet!) är en bov i dramat. Ju mer kaffe jag dricker desto oftare uppträder och värre blir symptomen.

Jag vet att kaffe påverkar insulinet, och jag vet att koffein påverkar hjärtrytmen. Men nu har jag i alla fall botemedel för när det blir för mycket.

Vilka andra micronutrienter (vitaminer, mineraler, spårämnen) kan man lida brist på under och efter en utbrändhet???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar