Om mig

Stockholm, Sweden
Hur tar man sig tillbaka till Livet när kroppen har klappat ihop i till exempel utbrändhet? Hur får man den att fungera igen, utan att bromsen ständigt ligger på som någon slags säkerhetsspärr - för att man en gång inte lyssnade på varningssignalerna den sände ut? Och hur kan man våga lita på sin egen kapacitet? Denna blogg är min terapi och samtidigt kom-ihåg-anteckningar över all information jag hittar, och de erfarenheter jag gjort och gör på vägen tillbaka. En sådan blogg som jag själv hade behövt läsa när tillvaron började krackelera. Välkommen att kommentera och bidra med egna tips! Men kom ihåg att jag inte är medicinskt utbildad. Jag vill bara förmedla min historia och de tips som har hjälpt mig.

torsdag 10 februari 2011

Infektioner ger sämre stressmotstånd

Infektioner i kroppen ökar inflammatoriska substanser i hjärnan, och enligt forskare skulle detta kunna påverka den mentala hälsan negativt.
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article8407154.ab

Min teori; när vi stressar minskar motståndet mot infektioner. Återkommande infektioner gör att vi blir lite "dummare" / trögare för att hjärnan fungerar sämre. När vår mentala kapacitet försämras så upplevs påfrestningarna ännu högre, stressen ökar och den negativa spiralen är igång.

Bryt cirkeln genom att undvika infektioner och klara påfrestningarna bättre:
* Drick mycket vatten
* Håll blodsockret jämnt med mindre men mer frekventa mål av långsamma kolhydrater; frukt, nötter, ägg.
* Naturens egna "antibiotikum": vitlök, svälj ett par vita pepparkorn, skala och skiva en rå potatis och lägg i ett glas vatten i kylen över natten. På morgonen; drick vattnet, t ex i en smoothie, med lite juice eller liknande.
* Skölj / gurgla med saltvattenlösning 2 ggr / dag för att döda och skölja bort eventuella virus och bakterier vid slemhinnorna. (Ca 1/2 tsk salt löses upp i ett glas vatten, glöm inte att spotta ut!)
* Ät D-vitamin (och kalcium)för att stärka slemhinnorna och deras försvar mot virus och bakterier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar