Om mig

Stockholm, Sweden
Hur tar man sig tillbaka till Livet när kroppen har klappat ihop i till exempel utbrändhet? Hur får man den att fungera igen, utan att bromsen ständigt ligger på som någon slags säkerhetsspärr - för att man en gång inte lyssnade på varningssignalerna den sände ut? Och hur kan man våga lita på sin egen kapacitet? Denna blogg är min terapi och samtidigt kom-ihåg-anteckningar över all information jag hittar, och de erfarenheter jag gjort och gör på vägen tillbaka. En sådan blogg som jag själv hade behövt läsa när tillvaron började krackelera. Välkommen att kommentera och bidra med egna tips! Men kom ihåg att jag inte är medicinskt utbildad. Jag vill bara förmedla min historia och de tips som har hjälpt mig.

onsdag 16 februari 2011

Bra blogg om naturlig hälsa!

Hittade en blogg som verkar toppen:
http://blogg.passagen.se/sannaehdin/

Jag har inte hunnit läsa så mycket men jag bara måste citera valda delar ur ett av inläggen!:

"Magnesium är ett vanligt mineral som nästan alla har brist på. Det finns framför allt i skelett och muskler. Bristen beror dels på att vi äter magnesiumfattig kost, dels på att magnesium är en liten molekyl som man lätt förlorar med urinen när man är stressad....

När vi upplever stress ökar frisättningen av stresshormoner (adrenalin, noradrenalin och kortisol) för att vi ska bli alerta och kunna klara av faran. Men vid magnesiumbrist ökar stressen paradoxalt nog skadorna på hjärt-kärlsystemet, vilket i sin tur är stressande för kroppen. ...

Magnesiumbrist gör att irritationströskeln blir lägre och att man lättare oroar sig för saker och ting. Det är också mycket vanligt att magnesiumbristen leder till att kalcium ”vandrar” ut ur skelettet för att inte rubba dess inre balans. Överskottet av kalcium lagras i muskler, leder och bindväv."... osv.

Gå in och läs - det verkar finnas hur mycket nyttig information som helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar