Om mig

Stockholm, Sweden
Hur tar man sig tillbaka till Livet när kroppen har klappat ihop i till exempel utbrändhet? Hur får man den att fungera igen, utan att bromsen ständigt ligger på som någon slags säkerhetsspärr - för att man en gång inte lyssnade på varningssignalerna den sände ut? Och hur kan man våga lita på sin egen kapacitet? Denna blogg är min terapi och samtidigt kom-ihåg-anteckningar över all information jag hittar, och de erfarenheter jag gjort och gör på vägen tillbaka. En sådan blogg som jag själv hade behövt läsa när tillvaron började krackelera. Välkommen att kommentera och bidra med egna tips! Men kom ihåg att jag inte är medicinskt utbildad. Jag vill bara förmedla min historia och de tips som har hjälpt mig.

fredag 18 februari 2011

Oseriösa lyckosökare

Denna länk handlar om Gert Hallengren på Alternativa hälsokliniken i Stockholm.

http://www.expressen.se/halsa/1.177341/sa-lurades-naturlakaren

Jag har själv varit där och det är möjligt att man med dessa mätinstrument kan avgöra om man har olika brister, blockeringar och "förgiftningar" i kroppen. Men jag upplever denna mottagning och denna "alternativläkare" som oseriös. Kanske bygger min misstro på mitt sunda förnuft / mina personliga tolkningar, men dessa är mina argument:

Både Gert själv och hans sköterska (som jag uppfattade som hans fru) såg ohälsosamma ut - över medel för åldern; röda / nariga i ansiktet, lite sura och stela och hon dessutom pluffsig och översminkad. Ingav inte direkt något större förtroende.

Jag fick ta en del prov, bland annat ett för blodsocker - utan att vara fastande.

Jag fick en hel del "mediciner"; magnesium och kalcium (så långt jättebra) men också en dunk med någon kemikalie som jag skulle hälla i badvattnet för att dra ut gifter ur kroppen med. Denna kemikalie finns normalt att köpa på järnaffären sa Gert, men jag fick försås köpa en mycket större dunk mycket billigare hos honom. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad detta var, men det var en varningstriangel på dunken.

Efter beskedet om ett högt blodsocker (förstås!), överskott på en massa gifter, dåligt hjärta och underskott på en rad vitaminer och mineraler - så var jag närmast i chock och ifrågasatte inte allt han rekommenderade att jag köpte, så förutom kostnaden för själva undersökningen (på drygt 3.000:-) så betalade jag ytterligare ca 3.000:- för "medicinerna" som han sålde under marknadsvärde till mig då han "säljer så stora mängder / burkar".

Dagen efter var jag fortfarande helt knäckt över de negativa beskeden, kände mig som att jag var i riktig chock. Men dagen efter detta stod radion på och av en helt mirakulös händelse så var det ett reportage om just Hallengren / Alternativa hälsokliniken, där man starkt kritiserade hans metoder, resultat och behandlingsformer. Slutade genast med "medicinerna" och började kolla upp vad det egentligen hade köpt. Det visade sig efter lite research att han själv tillverkar dessa vitaminer och mineraler, och på burkarna står det att de rekommenderas av det svenska hälsokostrådet (är inte helt säker på exakt vad det kallades, har slängt burkarna) men ännu märkligare; det är han själv som ÄR detta hälsokostråd!

Ibland vet jag att det skrivs negativa och kritiska artiklar om saker som reportern / journalisten inte har tillräcklig kunskap om, och så får någon stackare framstå i dålig dager. Men denna man, och hans mottagning - kan jag varmt rekommendera att man håller sig ifrån!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar