Om mig

Stockholm, Sweden
Hur tar man sig tillbaka till Livet när kroppen har klappat ihop i till exempel utbrändhet? Hur får man den att fungera igen, utan att bromsen ständigt ligger på som någon slags säkerhetsspärr - för att man en gång inte lyssnade på varningssignalerna den sände ut? Och hur kan man våga lita på sin egen kapacitet? Denna blogg är min terapi och samtidigt kom-ihåg-anteckningar över all information jag hittar, och de erfarenheter jag gjort och gör på vägen tillbaka. En sådan blogg som jag själv hade behövt läsa när tillvaron började krackelera. Välkommen att kommentera och bidra med egna tips! Men kom ihåg att jag inte är medicinskt utbildad. Jag vill bara förmedla min historia och de tips som har hjälpt mig.

måndag 14 februari 2011

Utan näring inget liv!

Jag är helt förundrad över hur lite man pratar om näring när det gäller stressrelaterad ohälsa!

Jag har alltid varit lite av ett hälso-freak; tränat en del, ätit ganska hälsosamt och vetat rätt mycket om vad kroppen behöver för att må bra. Ibland har jag ätit extra vitaminer och mineraler om jag har varit trött och sliten. Framför allt har jag läst mycket och även jobbat i ”hälso-branschen” under en period. Men när jag började må dåligt så var jag så upptagen av annat att jag liksom glömde bort alltihop. Det var som att jag inte fattade att man inte kan leva så utan att allvarligt riskera sin hälsa. Jag tyckte att jag hade ”pass” med giltiga skäl, från att behöva engagera mig för min egen hälsa.

Mina symptom var väldigt kraftiga, och när jag inte hade järnbrist – som jag först trodde – och övriga prover visade att jag var frisk, så kunde jag inte tänka mig att jag trots detta kunde lida brist på vitaminer och mineraler. De viktigaste proverna var ju tagna!

Men ack vad jag bedrog mig!!!
Ett tips: köp en bok om vitaminer och mineraler och läs vad varje litet näringsämne är bra för i kroppen. Fundera över dina eventuella symptom och lär dig hur och när du äter tillskott för att upptaget ska bli optimalt. För när man stressar och inte äter i lugn och ro så är det inte säkert att kroppen klarar att ta upp näring vare sig i maten eller som tillskott. Och köp tillskotten i en bra hälsokostbutik där du kan få goda råd. Vissa vitaminer är vatten- och andra fettlösliga till exempel, och äter du inte något fett tillsammans med de fettlösliga så blir upptaget dåligt. Vissa näringsämnen kräver andra för att fungera, andra måste man undvika att ta tillsammans med vissa för att inte de ska ta ut varandra. Det är lite pyssel men när man väl får lite koll så är det inga konstigheter. Många kan man inte överdosera (de vattenlösliga - de kissar man ut eventuellt överskott av) andra kan bli toxiska (giftiga) i för höga doser.

De syntetiska (finns på apotek) passar jag mig för. Jag vill äta naturliga näringsämnen för att jag tror att de är anpassade till människokroppen, och att näringsupptaget fungerar bäst, skonsammast och hälsosammast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar