Om mig

Stockholm, Sweden
Hur tar man sig tillbaka till Livet när kroppen har klappat ihop i till exempel utbrändhet? Hur får man den att fungera igen, utan att bromsen ständigt ligger på som någon slags säkerhetsspärr - för att man en gång inte lyssnade på varningssignalerna den sände ut? Och hur kan man våga lita på sin egen kapacitet? Denna blogg är min terapi och samtidigt kom-ihåg-anteckningar över all information jag hittar, och de erfarenheter jag gjort och gör på vägen tillbaka. En sådan blogg som jag själv hade behövt läsa när tillvaron började krackelera. Välkommen att kommentera och bidra med egna tips! Men kom ihåg att jag inte är medicinskt utbildad. Jag vill bara förmedla min historia och de tips som har hjälpt mig.

fredag 25 februari 2011

Kris och trauman

Stressreaktioner kan utlösas av långvarig mental och / eller fysisk påfrestning i kombination med otillräcklig vila. Det kan också utlösas av enbart lång tid utan sömn, fysiska skador, operationer, kriser och trauman.

Ibland kommer reaktionerna ganska omgående, men ibland kan också reaktioner komma långt senare - när man kanske redan har förträngt tidigare trauman. Det kan hända att man då inte kopplar en tidigare händelse till hur man mår idag. Någon mindre händelse kan vara en utlösande faktor, vilket förstås kan göra det svårt både för en själv och andra att förstå hur en sådan relativt liten händelse kan utlösa sådana reaktioner.

Lite självanalys kan då vara värdefullt. Hittade till exempel denna sida, och med intressant information och boktips.

http://krisochtraumacentrum.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar