Om mig

Stockholm, Sweden
Hur tar man sig tillbaka till Livet när kroppen har klappat ihop i till exempel utbrändhet? Hur får man den att fungera igen, utan att bromsen ständigt ligger på som någon slags säkerhetsspärr - för att man en gång inte lyssnade på varningssignalerna den sände ut? Och hur kan man våga lita på sin egen kapacitet? Denna blogg är min terapi och samtidigt kom-ihåg-anteckningar över all information jag hittar, och de erfarenheter jag gjort och gör på vägen tillbaka. En sådan blogg som jag själv hade behövt läsa när tillvaron började krackelera. Välkommen att kommentera och bidra med egna tips! Men kom ihåg att jag inte är medicinskt utbildad. Jag vill bara förmedla min historia och de tips som har hjälpt mig.

måndag 14 februari 2011

Sömn – rensa hjärnan

Ofta är det ju så mycket som snurrar och surrar i hjärnan och kanske oroar, och som hindrar att man kommer till ro. Då brukar jag sätta mig och bara skriva av mig allt jag tänker på och känner. Ibland kan jag också göra olika listor på saker som jag vill släppa, saker jag måste komma ihåg, saker jag skulle vilja säga till människor i min omgivning, och saker som jag skriver ner och bränner för att de måste bara bort ur mitt liv.

Ibland behöver jag verkligen säga saker till folk också, men ofta kan man fråga sig;
Är det här verkligen nödvändigt att jag säger?
Är det nödvändigt att jag säger det nu?
Till just den här personen?
På det här sättet?
Vad är syftet?

Går man då ut och gör något annat en stund så kommer man ofta på att det är bättre om någon annan tar upp saken, att man gör det själv men senare, på ett annat sätt eller att man helt enkelt bara behövde få ur det ur sitt ”system”.

Med bra planering, delegering och prioritering kan man sedan ordna upp fungerande att-göra-listor för det som måste genomföras. Och krävs det mer tid och energi än vad som egentligen är rimligt så får man planera om, stryka saker men se till att man får ordentligt med återhämtning och återuppbyggande aktiviteter. För man kan inte bara ta ut ”pengar” från kontot utan att sätta in något, och man kan inte bara tära på sina egna resurser utan att ge något tillbaka. Då blir man till slut hälsomässigt bankrutt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar