Om mig

Stockholm, Sweden
Hur tar man sig tillbaka till Livet när kroppen har klappat ihop i till exempel utbrändhet? Hur får man den att fungera igen, utan att bromsen ständigt ligger på som någon slags säkerhetsspärr - för att man en gång inte lyssnade på varningssignalerna den sände ut? Och hur kan man våga lita på sin egen kapacitet? Denna blogg är min terapi och samtidigt kom-ihåg-anteckningar över all information jag hittar, och de erfarenheter jag gjort och gör på vägen tillbaka. En sådan blogg som jag själv hade behövt läsa när tillvaron började krackelera. Välkommen att kommentera och bidra med egna tips! Men kom ihåg att jag inte är medicinskt utbildad. Jag vill bara förmedla min historia och de tips som har hjälpt mig.

söndag 27 februari 2011

Näringsterapi?

Har inte provat detta själv men blev nyfiken då jag tycker att informationen verkar trovärdig med tanke på symptom och förklaringar:

"Binjureutmattning
Förutom att olika näringsbrister kan uppstå kan binjurarna kan även tröttas ut av långvarig stress, vilket leder till konstant låga kortisolnivåer. Några tidiga varningsklockor är behov av att dricka kaffe på morgonen för att komma igång, sötsug på eftermiddagarna, ökat behov av salt, laktrits eller alkohol… En person med den här bilden är oftast mycket trött och stresskänslig. Sömnlöshet, ångest och depression hör ofta också till bilden…

Serotonin
Vid långvarig stress påverkas även hjärnans transmittorsubstanser, där bland annat serotoninet ingår och kan bli lågt. Detta kan förklara varför så många människor i dag äter antidepressiva medel (serotoninåterupptagningshämmande medel/SSRI) för att stävja symptom som sömnproblem, pms, depression, ångest och självmordstankar. På kort sikt kan det lindra, men roten till det onda behöver kartläggas och sedan tas omhand för att en varaktig läkning ska ske…

Stressorer
Det kan även finnas stressorer i ditt liv som du inte känner till, som matintoleranser, bakomliggande sköldkörtelproblematik (som kanske inte syns på doktorns prover) tungmetallbelastning, trauman m.m. som du kan få hjälp med att upptäcka och åtgärda.
Jag är van att arbeta med den här typen av problem och hjälper dig gärna en bit på vägen med att kartlägga din hälsosituation, förklara det som händer i kroppen, lägga upp en skräddarsydd näringsterapi utifrån dina behov och vara stöd och inspirationskälla under behandlingens gång."


http://www.madeleinemarcus.se/nyhetsbrev-1555116

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar